Verdienmodellen in de journalistiek staan onder druk. Genoodzaakt door dalende advertentie-inkomsten worden de grenzen tussen uitgevers, redacties en commerciële partijen opgerekt. Er wordt gezocht naar stabiele inkomstenbronnen, een steeds meer toegepaste vorm is Branded content. De samenwerking met bedrijven in de vorm van bijlagen of gesponsorde onderdelen biedt de mogelijkheid de kwaliteit van het journalistieke product in stand te houden.
Maar, wat is kwaliteit? Kwaliteit is geen objectief gegeven, maar wordt bepaald door het verwachtingspatroon van de lezer. In gesponsorde programma’s verwacht iedereen dat de merkfabrikant invloed heeft. Als een lezer/kijker/luisteraar een onafhankelijke journalistieke opstelling verwacht en ontdekt dat daar geen sprake van is, dan ontstaat een probleem.
Nu is kwaliteit is niet hetzelfde als objectiviteit of onafhankelijkheid. Daarom staat dit KIM Nieuwsjaarsdebat, georganiseerd in samenwerking met Beeld en Geluid, in het teken van de vraag ‘Hoe kan branded content toegepast worden met behoud van onafhankelijkheid en betrouwbaarheid?’
Een ervaren moderator gaat in gesprek met mensen die in de dagelijkse praktijk te maken hebben met deze advertentievorm en daar praktische ideeën bij hebben.
Programma:
15.30 ontvangst
16.00 zaalprogramma
17.30 borrel in Grand Café
Branded content or contented brands?
25 januari 2017 | 16.00 uur
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Meld je gratis aan